Klassieke rubriek van Coen Jansen | Aflevering 4
In deze aflevering een willekeurige bloemlezing uit de rijke muziekgeschiedenis van Spanje, van vroege Moorse en volksmuzikale invloeden tot en met 20e eeuwse muziek.
Hele vroege muziek uit Spanje, waarbij de Moorse invloed duidelijk waarneembaar is. Moorse legers veroverden vanaf 710 in slechts vijftien jaar heel Spanje. Uit het noord-westen verdwenen zij al binnen een generatie, Toledo bleef ruim 300 jaar lang in Arabische handen en Granada bijna 800. Door het strategisch huwelijk tussen Isabella van Castilië en Fredinand van Aragon in 1469 werd, met goedkeuring van de paus een katholiek verbond gesmeed, dat er uiteindelijk toe geleid heeft dat het Iberisch schiereiland, na vele veldslagen niet meer Moors maar een machtig katholiek bolwerk werd.
*Hele vroege muziek uit Spanje, waarbij de Moorse invloed duidelijk waarneembaar is. Moorse legers veroverden vanaf 710 in slechts vijftien jaar heel Spanje. Uit het noord-westen verdwenen zij al binnen een generatie, Toledo bleef ruim 300 jaar lang in Arabische handen en Granada bijna 800. Door het strategisch huwelijk tussen Isabella van Castilië en Fredinand van Aragon in 1469 werd, met goedkeuring van de paus een katholiek verbond gesmeed, dat er uiteindelijk toe geleid heeft dat het Iberisch schiereiland, na vele veldslagen niet meer Moors maar een machtig katholiek bolwerk werd.
Uiteraard mag hét Spaanse instrument bij uitstek; de gitaar niet ontbreken; Francisco de Asís Tárrega y Eixea (1852-1909) was een belangrijk en invloedrijk componist en gitarist uit de Spaanse romantiek. 2 korte maar prachtige werken voor gitaar;
*Enrique Granados (1867-1916); componeerde een serie van 6 Goyescas (1916), zeer virtuoze pianostukken waarbij Granados zich door het leven en werken van de door hem zo bewonderde schilder Francisco de Goya heeft laten inspireren. Later werd het stuk geïnstrumenteerd en zelfs omgewerkt tot opera, die in 1916 in de Metropolitan Opera te New York in première ging. In 1915 was de componist voor zijn opera Goyescas naar Amerika gegaan. Op de terugweg in 1916, werd het schip waarop hij zat door een Duitse onderzeeër tot zinken gebracht. Hij en zijn vrouw overleven de ramp niet.Granados was één van de grootste pianisten van zijn tijd. In 1901 stichtte hij het conservatorium van Barcelona.
De 6 Goyescas zijn uiteraard Spaans van karakter, vol folklore, hoofse muziek, zigeuner en flamengo. Al met al een krachtig eerbetoon aan Spanje.
1; Los requiebros, 2; Coloquio en la reja, 3; El fandango de candil, $;Quejas, o La Maja y el ruiseñor, 5; El Amor y la muerte, 6Epilogo: Serenata del espectro, El pelele: Escena Goyesca, Alicia De Laroccha-piano
*Isaac Albéniz; Suite Española, op.47: deze suite bestaat voornamelijk uit korte delen die in 1886 zijn geschreven en die in 1887 werden gebundeld en opgedragen aan de koningin van Spanje. Zoals veel van Albeniz's werken voor piano, verbeelden deze stukken verschillende regio's en muziekstijlen in Spanje.
1; Castilla, 2; Granada, 3; Sevilla, 4; Asturias, 5; Aragón. Orquesta Sinfonica Sevilla olv Rafael Frühbeck de Burgos